Un numar de aproximativ 7 miliarde de sticle vor intra anual în Sistemul de Garanție – Returnare, cifra fiind actualizată pe baza raportărilor făcute de agenții economici care s-au înregistrat în RetuRo, a precizat directorul general al Asociaţiei Berarii României, Julia Leferman, în cadrul Conferinţei „Managementul deşeurilor: Sistemul Garanţie – Depozit şi taxa pe plasticul nereciclat”, organizată de Green Report.
Numărul ambalajelor care va trebui astfel gestionat va fi unul mai mare decât se anticipa.
Leferman a subliniat că RetuRo este primul parteneriat – public privat din România și că în sistem, care este unul complex, vor exista și provocări.
„Pe zona de retail, am văzut și în procesul de înregistrare în platformă că sunt dificultăți, care au fost identificate de către operatori economici care au parcurs procesul de înregistrare. (…) Deopotrivă astfel de provocări sunt și pe zona producătorilor și importatorilor și vorbim aici în principal de schimbările pe care sistemul le aduce, le va aduce odată ce intrăm în această zonă de implementare concretă – schimbări de natură internă a proceselor interne, a modului în care este înregistrată din punct de vedere contabil, garanția care însoțește produsele, a informațiilor, deci care vor fi raportate un an de către producător pe RetuRo și apoi de gestionare a solului în piață”, a spus ea.
Fiecare producător va trebui însă să își gestioneze problema stocurilor pentru că, pentru a beneficia de garanție, sticlele vor trebui marcate cu sigla SGR. Astfel că producătorii vor trebui să aibă grijă să pună pe piață sticle care să aibă acest marcaj o dată cu intrarea în vigoare a sistemului, dar pe de altă parte să nu rămână cu stocuri de băuturi care nu au marcajul și pe care nu le vor mai putea vinde pentru că nu vor mai fi cerute de consumatori.
Nevoia de date corecte
La rândul său, Alice Nichita, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Băuturi Răcoritoare (ANBR), a spus că este nevoie de date corecte, precise şi defalcate pentru a dimensiona capacitatea logistică a Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR).
„În luna martie vom continua să-i susţinem activ pe toţi cei care urmează să se înroleze în platformă pentru a putea definitiva acest proces cât mai eficient. Trebuie să avem grijă ca informaţiile să fie foarte precise în momentul în care le încărcăm în sistem. Platforma nu este greoaie. Sunt şi tutorialele video care te conduc pas cu pas şi cu explicaţii extrem de simple şi de utile, accesibile tuturor. Echipa de la call center este, de asemenea, disponibilă pentru a răspunde. Este deopotrivă foarte important de spus că avem nevoie de date corecte, precise şi defalcate, pe tip de ambalaj, pe lunile de vânzări pe anul trecut şi un estimat pentru anul în curs. Trebuie înscrise toate punctele de vânzare, cu un estimat, localizarea geografică, volumul vândut, toate informaţiile necesare pentru a putea dimensiona capacitatea logistică a RetuRO pentru a putea fi pregătită pentru preluarea acestor ambalaje„, a susţinut Nichita.
Potrivit reprezentantei ANBR, operatorii economici se mai pot înregistra în sistem, deşi termenul-limită a trecut.