Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene (Eurocontrol) a dat publicitaţii o hartă animată comparativă care arată impactul dramatic pe care blocajul dat de răspândirea coronavirusului l-a avut asupra zborurilor din spațiul aerian european.
Sursă Foto: Euronews/Eurocontrol
Datele, publicate de Eurocontrol, arată că a existat o scădere cu 88% a zborurilor, comparativ cu anul trecut. La 29 martie au existat doar 350 de zboruri pe spațiul aerian european, între orele 8:00 și 12:00, față de peste 2.876 în ultima duminică a lunii martie din 2019.
Tendința a continuat până la începutul lunii aprilie. Spania, de exemplu, a înregistrat doar 280 de zboruri la 8 aprilie, cu 95% mai puține decât în aceeași dată a anului trecut. Portugalia a înregistrat o scădere a traficului aerian de 94% față de anul trecut, şi are în prezent doar 119 zboruri.
În România, traficul aerian a scăzut cu 36% în martie 2020 comparativ cu aceeași lună a anului trecut, potrivit datelor Eurocontrol. România este una dintre puținele țări cu o scădere mai mică decât media europeană, care este de -41%.
Scăderea traficului aerian a dus şi la scăderea poluării
În medie, consumul de combustibil per pasager este cu 47% mai redus decât în 1990. Însă, numărul zborurilor de pasageri a ajuns de patru ori mai mare, atingând 4 miliarde. UE spune că, fără nicio acțiune, emisiile de CO2 din aviație vor crește cu până la 300% până în 2050.
Emisiile de CO2 provenite din combustibilul de aviație sunt 3,15 grame pe gram de combustibil, de unde rezultă că emisiile de CO2 dintr-un Boeing 737-400 sunt de 115 g pe pasager/ km. La o viteză de croazieră de 780 km pe oră, aceasta este echivalentă cu 90 kg CO2 pe oră.
Aceste emisii de CO2 sunt emise, în general, în atmosfera înaltă și se consideră că acestea au un efect de seră mai mare decât dioxidul de carbon eliberat la nivelul mării. Prin urmare, emisiile sunt ajustate prin înmulțirea cu 2 şi astfel rezulta un echivalent de 180 kg CO2 pe oră.
Traficul aerian s-a diminuat cu 14% la nivel mondial doar în luna februarie
Potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian (IATA), traficul aerian a scăzut cu 14,1% la nivel mondial în februarie, comparativ cu un an în urmă.
IATA spune că aceasta este cea mai mare scădere a traficului de la atacurile din 11 septembrie, deoarece atât călătoriile interne s-au diminuat în China, iar restricțiile de călătorie impuse de guvern, au redus puternic cererea internațională în regiunea Asia-Pacific.
„Fără îndoială, aceasta este cea mai mare criză cu care s-a confruntat industria”, a spus Alexandre de Juniac, directorul general și CEO al IATA.
Dar datele arată că, în timp ce spațiul aerian al Europei s-a golit de traficul de linie şi low cost, zborurile de marfă s-au menținut constante luna trecută.
La 28 martie, în timp ce țările încearcă să mențină lanţurile de aprovizionare în timpul crizei COVID-19, segmentele de piață pentru toate zborurile de marfă au scăzut cu doar 2%, comparativ cu 28 martie 2019.
Un raport al Asociaţiei Aeroporturilor Europene (ACI) a detaliat „impactul fără precedent” pe care l-a avut pandemia COVID-19 pe aeroporturile continentului.
ACI Europa afirmă că în martie traficul total de pasageri s-a diminuat cu 59,5%, respectiv 106 milioane de pasageri. Numai la 31 martie, numărul de pasageri s-a redus cu 97,1%, față de aceeași zi din 2019.