Camioanele electrice grele vor fi în curând gata din punct de vedere economic să concureze cu camioanele diesel, pe măsură ce tehnologia bateriilor continuă să se îmbunătățească, potrivit unui nou studiu. Acest lucru ar putea ajuta la soluționarea emisiilor de carbon în creștere din sectorul transporturilor, care reprezintă în prezent 14% din emisiile anuale globale.
Unii cercetători au susținut de multă vreme că camioanele electrice nu ar fi în măsură să se potrivească cu costurile celor diesel, din cauza bateriilor suplimentare necesare pentru transportul de marfă. Mai multă greutate este o eficiență mai mică, astfel încât camioanele electrice nu pot fi mai bune, au afirmat unii. Dar acest lucru nu este neapărat cazul, potrivit unui studiu realizat de grupul de reflecție din Suedia, Institutul de Mediu din Stockholm (SEI). O schimbare, așa cum se spune, este o venire.
„Se vede un punct de basculare pentru camioanele electrice”, a declarat Björn Nykvist, autor principal și cercetător principal la SEI, într-un comunicat. „Tehnologia bateriilor este foarte aproape de un prag care face camioanele electrice fezabile și competitive din punct de vedere economic. Nu lipsește decât o componentă complementară: încărcarea rapidă. ”
Dintre toate elementele analizate în studiu, disponibilitatea tarifării a fost văzută ca fiind cea mai importantă de acoperit.
Cercetătorii au creat un model în care un camion electric a funcționat 4,5 ore și apoi a încărcat timp de 40 de minute pe un dispozitiv de mare putere. Ei au descoperit că economia camioanelor electrice pe tonă-kilometru se îmbunătățește cu o greutate mai mare, determinată de o capacitate de încărcare mai mare și de o economie crescută de energie în funcție de greutate.
Singura problemă este că tipul de încărcătoare rapide comerciale necesare pentru camioane nu există încă. Nu este o problemă atât de mare pe cât pare, deoarece tehnologia este chiar după colț, dar implementarea lor strategică va reprezenta o provocare pentru infrastructură.
„Dacă această infrastructură este pusă în funcțiune, invalidează vechiul argument conform căruia camioanele electrice nu pot corespunde gamei de camioane diesel. Acest lucru face camioanele electrice mult mai realiste ”, a spus Nykvist într-un comunicat. „Un camion foarte greu folosește mai mult motorină pe kilometru decât unul mai ușor, dar acesta este, de asemenea, un mare potențial de economisire dacă puteți trece la electricitate.”
Pe parcursul anului, se așteaptă ca disponibilitatea camioanelor electrice în SUA și Canada să crească de la peste 70 de modele de la două duzini de producători la cel puțin 85 de modele de la peste 30 de companii. Aceasta include semi Tesla, cu precomenzi de la Walmart, DHL, UP și PepsiCo, precum și vehicule electrice de la Arrival, Rivian și Nikola.
Pe măsură ce producătorii cresc producția, se așteaptă ca prețurile vehiculelor să scadă. Acest lucru este valabil și pentru prețurile bateriilor, care au scăzut cu 89% în ultimul deceniu și se așteaptă să scadă în continuare. Ancheta anuală a prețului bateriei BloombergNEF a constatat că prețurile pachetelor de baterii litiu-ion au scăzut cu 13% în 2020 și vor continua să o facă.
Acest lucru ar contribui la combaterea emisiilor din sectorul transporturilor, care sunt în creștere. Numai în SUA, după o scădere față de vârful lor în 2005, emisiile de transport s-au redus și au crescut acum în fiecare an din 2012. În 2016, sectorul transporturilor a depășit industria energiei electrice ca fiind cel mai mare emițător din SUA.