Ciclismul, subreprezentat în planurile naționale finale pentru energie și climă ale statelor membre UE

Ciclismul, subreprezentat în planurile naționale finale pentru energie și climă ale statelor membre UE

Statele membre au început să ia mai în serios potențialul de decarbonizare a ciclismului, dar mai este încă un drum lung de parcurs pentru a recunoaște ciclismul ca un instrument deplin de reducere a amprentei de carbon din sectorul transporturilor. Aceasta este principala concluzie a raportului Federației Bicicliștilor Europeni (ECF) „Ciclismul subreprezentat în planurile naționale finale pentru energie și climă ale statelor membre ale UE”.

Pentru a determina rolul ciclismului, ECF a evaluat cele 27 de proiecte și cele finale ale planurilor naționale pentru energie și climă (NECP) 2021 – 2030 în raport cu 13 indicatori de ciclism sau mobilitate durabilă. S-a constatat că atenția acordată ciclismului s-a îmbunătățit față de proiectele NECP anterioare (2018): de la un scor de 2,7 / 10 la un 4,35 / 10 în NECP-urile finale, unde 10 este scorul optim.

Scorul maxim a fost atins de Franța (9,5), care vizează triplarea ponderii ciclismului în ttransportul modal de la 3% în 2018 la 9% în 2024 și a dezvoltat un set de instrumente detaliate pentru a atinge acest obiectiv. Locurile secundare sunt ocupate de Austria (8,5) și Belgia (7,5).

Cele mai bune rezultate, comparativ cu proiectul de acum un an, le are Portugalia (+5,5), care a dezvoltat un ambițios program Portugalia Cycling 2030. Alte rezultate spectaculoase vin din Slovenia (+4,5), Danemarca (+4), Irlanda (+3,5) și Luxemburg (+3).

Cu toate acestea, multe state membre încă nu au adăugat suficiente măsuri pentru a sprijini sau a finanța ciclismul. În mod dezamăgitor, din cele 17 țări care au obținut fie un rezultat nesatisfăcător (8), fie un rezultat insuficient (9) în proiect, 11 țări nu au reușit să atingă nici măcar rezultate moderate.

Bulgaria și Ungaria nici măcar nu au menționat ciclismul în planurilor naționale pentru energie și climă.

Analiza ECF arată, de asemenea, o discrepanță între NECP și anumite alte cadre naționale de politică (de exemplu, strategii naționale de ciclism, legi naționale privind clima), unde uneori s-a acordat o atenție considerabilă mai mare ciclismului. Prin urmare, această evaluare nu ar trebui înțeleasă nici ca o evaluare a sprijinului național al țărilor UE pentru ciclism, nici ca o evaluare generală a statutului ciclismului în statele membre în ansamblu.

În Pactul Verde european, lansat la sfârșitul anului 2019, Comisia și-a anunțat obiectivul de decarbonizare. Pentru a atinge acest obiectiv, emisiile din transport trebuie reduse cu cel puțin 90%. Deoarece NECP sunt printre primele metode ale UE pentru a-și îndeplini obiectivele climatice, aceste planuri trebuie să includă măsuri îndrăznețe de decarbonizare a transportului.

Pentru UE nu există o modalitate mai bună de a realiza obiectivul de decarbonizare ca promovarea puternică a ciclismului. Pentru a obține emisii zero de carbon în Europa până în 2050, este, prin urmare, vital ca țările europene să sprijine și să finanțeze cu fermitate ciclismul.

ECF solicită tuturor statelor membre să integreze pe deplin măsuri concrete de ciclism în timpul fazei de implementare a NECP, în special finanțarea alocată și susținută, și să includă aceste măsuri suplimentare de ciclism în rapoartele de progres pentru 2022.