Franța tocmai a comandat 12 trenuri electrice cu hidrogen

Transportul feroviar a fost în mod tradițional cel mai ecologic mod de călătorie, având emisii de gaze cu efect de seră mult mai mici pe kilometru decât mașinile sau avioanele. Dar asta nu înseamnă că nu există loc de îmbunătățire.

La începutul anilor 2000, trenurile cu hidrogen au atras o oarecare atenție, dar păreau că sunt la zeci de ani distanță de a deveni realitate – părea să fie cuvântul cheie.

Primul tren mini-hidrogen a fost pilotat în Taiwan în 2007. Avansează rapid până în 2019, iar SUA anunțaseră deja producția primului său tren cu hidrogen, urmând să lovească șinele în 2024. Dar Europa s-a mișcat și mai repede.

În 2018, Germania a lansat Coradia iLint, primul tren de călători din lume alimentat de o celulă de combustibil cu hidrogen care produce energie electrică pentru tracțiune. Trenul emite numai abur și apă condensată, ceea ce înseamnă că, dacă hidrogenul este produs din energie curată, este cu adevărat un mod de transport cu emisii zero.

Trenul din Germania operează pe aproape 100 de kilometri de linie și nu necesită linii electrice. A fost produs de Alstom, o companie cu sediul în Franța. Acum, Franța își dorește propria cotă de trenuri cu hidrogen și a comandat 12 de la Alstom. Președintele Alstom France, Jean-Baptiste Eyméoud, a comentat:

„Alstom este prima companie feroviară din lume care a lansat pe piață un tren cu hidrogen și care stăpânește această tehnologie prin intermediul trenului său iLint, dezvoltat pentru piața germană.

„Această nouă comandă pentru piața franceză este pe deplin în conformitate cu ambiția Alstom Group de a deveni numărul unu pe piața de mobilitate ecologică și inteligentă și de a contribui la lansarea unui ecosistem eficient de hidrogen în regiunile noastre.”

Aceste trenuri noi au o autonomie de până la 600 km pe o cale ferată neelectrificată și fiecare tren cu patru vagoane poate găzdui 218 de pasageri, oferind același nivel de performanță și confort ca omologul său obișnuit. De asemenea, se vor produce mai puțină poluare fonică decât trenurile obișnuite. Pot călători cu 140 de kilometri pe oră (88 mile) și pot combina hidrogenul de la bord cu oxigenul exterior printr-o celulă de combustibil montată în acoperiș care alimentează motoarele.

Compania națională feroviară de stat SNCF (Société nationale des chemins de fer français) s-a angajat să-și reducă emisiile de CO2 cu 26% până în 2030 și, la un nivel mai ridicat, Franța dorește să devină un jucător important de hidrogen în transporturile durabile.

„Franța are tot ce-i trebuie pentru a deveni un campion al hidrogenului: guvernul francez este pe deplin angajat să transforme această ambiție în realitate. Vom acoperi 47 de milioane de euro din costurile de dezvoltare pentru primul tren regional din Franța, alimentat cu hidrogen. ” a declarat Jean-Baptiste Djebbari, ministrul delegat pentru transporturi, Ministerul francez al tranziției ecologice.

În noiembrie anul trecut, Alstom a asigurat o comandă de șase trenuri cu celule de combustibil cu hidrogen către Italia. În general, compania ar avea 41 de comenzi pentru trenurile cu hidrogen.

Trenurile cu hidrogen sunt considerate o alternativă solidă pentru reducerea emisiilor în sectorul feroviar, dar este mai scump să producem electricitatea necesară pentru acestea în acest moment. SNCF testează și alte alternative, inclusiv trenuri bazate pe baterii și trenuri care utilizează biocombustibil.