Primul vas cargo „verde”. Nava ecologică funcționează cu alcool metilic

Danemarca este țară care a inaugurat primul vas cargo „verde”, pe bază de metanol. Acesta este un carburant mai ecologic, deși nu reprezintă alternativa perfectă.

Primul vas de containere „verde” din lume a fost botezat joi dimineață, în Danemarca, de șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Laura Maersk, numit după compania daneză care îl deține, este primul cargo care funcționează doar pe bază de metanol. Și nu orice fel de metanol, ci unul ecologic, produs pe bază de energie solară în Danemarca.

E o piatră de hotar promițătoare pentru transportul maritim internațional, care produce aproximativ 3% din emisiile de gaze cu efect de seră și își propune să ajungă la zero absolut până în 2050, notează Euronews.

Nava vopsită în albastru, cu o lungime de 172 de metri, este prima din lotul de 25 de vase comandate de compania Maersk, și va naviga până în 2030. Vaporul va economisi 2,75 de milioane de tone de CO2 pe an.

Laura Maersk și-a încheiat în luna iulie călătoria inaugurală din Coreea de Sud, unde a fost construită, până în Danemarca. Potrivit companiei proprietare, nava va staționa încă o săptămână în zona Toldboden din portul de la Copenhaga.

Maiden voyage of the World’s first container vessel sailing on green methanol

Nava ecologică, o alternativă cu bune și cu rele

Metanolul (alcoolul metilic) este un lichid incolor care poate servi ca sursă de combustibil pentru motoare. Este ecologic dacă e fabricat din surse cu emisii reduse de carbon, cum ar fi hidrogenul sau biomasa.

Comparativ cu carburanții convenționali, precum benzina sau motorina, metanolul ecologic poate reduce emisiile de dioxid de carbon. Cu 90-95%, conform Methanol Institute. În plus, are un conținut mai mic de sulf și implicit emisii reduse de dioxid de sulf. Care contribuie la poluarea aerului și la ploile acide. Însă nu este alternativa perfectă.

În ciuda beneficiilor sale pentru mediu, Forumul Economic Mondial notează că metanolul ecologic are un cost ridicat. Prețul de producție fiind mai mare decât cel al metanolului din surse fosile.

Există și probleme legate de siguranță, întrucât metanolul este toxic, inflamabil și potențial exploziv, astfel că trebuie stocat și folosit cu atenție.

Metanolul are viitor

Producția de metanol se menține la un nivel mic, cu mai puțin de 0,2 milioane de tone fabricate anual, în comparație cu cele 98 de milioane de tone de metanol convențional obținut din carburanți fosili, potrivit datelor Agenției Internaționale pentru Energie Regenerabilă.

Însă piața metanolului e în creștere, tot mai multe țări și companii recunoscându-i potențialul. Pe lângă sectorul transportului maritim care a început să investească în combustibilul verde, China a început să-l folosească la propulsia autobuzelor și a camioanelor.

Maersk și grupul industrial de care aparține compania, A.P. Moller, își măresc, de asemenea, activitatea în această zonă. Astfel a luat ființă o nouă companie, C2X, care produce metanol ecologic și are ca obiectiv să ajungă la o producție de peste trei milioane de tone până în 2030.

La ceremonia de lansare a cargoului danez, von der Leyen a subliniat și rolul hidrogenului curat în tranziția Europei la energia verde. „Până în 2030, ne propunem să producem și să importam 20 de milioane de tone de hidrogen regenerabil în fiecare an în UE”, a spus ea.