Tehnologia verde care promite să reducă poluarea avioanelor și chiar să preia carbonul existent

Transportul aerian este unul dintre cei mai mari poluatori și nu este taxat ca atare, pentru a nu afecta călătoriiile. Însă încep să apară zorii unui kerosen verde. Combustibilul de avion este, din perspectiva poluării, foarte murdar, nu se poate compara cu benzina și motorina. Însă în Germania se fac cercetări pentru un kerosen verde. Nu doar că nu are impact asupra mediului, dar de fapt toată tehnologia presupunea și preluarea de carbon existent. Iar la bază e o tehnologia veche, care acum trebuie perfecționată.

Pentru producția unui kerosen sintetic sunt folosite reacțiile chimice descoperite în anii 20 ai secolului trecut, însă pe alte coordonate. Tehnologia a fost perfecționată și folosită intens pe finalul războiului de naziști. După ce România a întors armele, în august 1944, Germania a pierdut accesul la resursele de petrol, singurele care le mai avea în acel punct al conflictului și a fost nevoită să folosească un carburant sintetic, extras din cărbune.

Pentru kerosenul verde nu se folosește cărbune, ci apă. Sintetizarea sa presupune fracturarea oxigenului și hidrogenului din apă, după care celui din urmă i se adaugă carbon. Iar acesta este luat din atmosferă, ceea ce înseamnă că tehnologia practic și curăță poluarea existentă.

Dar totul e prea frumos ca să fie adevărat și există în realitate o problemă- procesul tehnologic presupune un consum uriaș de energie electrică. Dacă resursele regenerabile pot genera destul pentru a acoperi nevoia, atunci se poate discuta de o soluție viabilă. Pentru optimizarea costurilor se poate lucra intens atunci când există exces de energie electrică în sistem, cum ar fi noaptea.
De asemenea este nevoie de perfecționări ale tehnologiei care să reducă acest dezavantaj.

Cercetările sunt supervizate de Universitate din Bremen și proiectul are un sprijin puternic din partea Lufthansa. Operatorul german speră ca în cinci ani să folosească măcar 5% kerosen sintetic în amestec. Carburantul non fosil este produs la o mică rafinărie din apropierea Mării Nordului, iar ca sursă de energie este folosită producția eolienelor din zonă.

O companie finanțată de Bill Gates produce kerosen sintetic de doi ani

În paralel se fac cercetări și pe celălalt mal al Atlanticului. Carbon Engineering, o companie canadiană, finanțată parțial de Bill Gates, produce motorină și kerosen sintetic de peste doi ani, dar în cantități limitate din cauza costurilor.

Avioanele sunt responsabile de doar 2% din emisiile de carbon ale lumii. Însă pe nișa transporturilor este cel mai mare poluator raportat la numărul de călători. Industria a fost exceptată de prevederile acordului climatic de la Paris. Dar dacă în baza acordului, celelalte sectoare ale economiei își reduc amprenta asupra mediului, avioanele vor ajunge inevitabil cel mai mare poluator.

Germania vrea să evite această situație. În planul climatic al Berlinului există o taxă de mediu pe biletul de avion, iar fondurile pot fi canalizate pentru dezvoltarea kerosenului sintetic. Berlinul este chiar și sub o presiune publică să acționeze pentru reducerea poluării. Se vede în rezulatele alegerilor, unde Verzii au ajuns să-și dubleze locurile în parlamentele locale, dar și în obiceiurile de consum. Transportul aerian în Germania, ca număr de pasageri, a scăzut cu 4% anul trecut. Au călătorit, dar au ales trenul electrificat.

Transferul total către kerosenul verde este utopic. Studiile arată că în această situație biletul de avion s-ar scumpi cu 60%. Mai degrabă o tranziție graduală este indicată. Înlocuirea este departe, dar alimentarea cu hidrogen a avioanelor este un drum de urmat.