Cate tipuri de ascultare exista si cum poti deveni un ascultator mai bun

Cate tipuri de ascultare exista si cum poti deveni un ascultator mai bun

Pentru o comunicare buna, e foarte importanta ascultarea. Indiferent de cat de bine reusesti sa iti exprimi gandurile si sa iti exteriorizezi trairile, daca nu reusesti sa il asculti pe interlocutor asa cum trebuie, comunicarea va deveni deficitara.

Ascultatul este, in comunicare, la fel de important ca si vorbitul. Cei mai multi dintre noi avem tendinta de a vorbi mai mult decat ascultam, asta pentru ca vorbitul ne ofera falsa impresie ca detinem controlul.

Citeste: CONTACTUL VIZUAL, CEA MAI PUTERNICĂ FORMĂ DE LIMBAJ NON-VERBAL

Iata cate tipuri de ascultare exista:

Ascultarea agresiva – ascultatorul asculta interlocutorul in mod selectiv, cu scopul de a il judeca sau ataca pe acesta. De asemenea, acesta poate retine anumite detalii cu scopul de a le folosi in favoarea sa mai tarziu. Dorinta acestui tip de interlocutor este de a domina sau de a rani, el nu e interesat de ceea ce vrea sa ii comunice cu adevarat celalalt. Ascultarea agresiva e practicata in general de persoanele care detin functii ce le ofera autoritate, de persoanele suparate, furioase, tematoare sau care au resentimente. Acest tip de ascultare face interlocutorul sa fie nefericit, intimidat sau frustrat.

Ascultarea defensiva – ascultarea defensiva este tot un tip de ascultare selectiva, in care persoana se simte atacata de interlocutorul pe care il asculta. Aceasta interpreteaza orice remarca, fie ea si foarte inocenta si bine intentionata, ca pe un atac la persoana. Astfel, asculatorul se simte ofensat sau ranit si isi asuma rolul de victima.

Ascultarea pasiva – ascultarea pasiva este un tip de ascultare mecanica, practicata de cel care nu are nicio reactie, fie ca este sau nu de acord cu interlocutorul sau. Aceasta ascultare tradeaza dezinteresul si indiferenta. Situatiile sociale sunt cele in care se practica adesea acest tip de ascultare.

Ascultarea activa – ascultarea activa este denumita si ascultare eficienta. Aceasta implica angajarea interlocutorului, fapt ce faciliteaza comunicarea. Ascultatorii activi isi dau tot interesul pentru a isi sustine interlocutorul, implicandu-se si emotional, nu doar verbal. Scopul acestora nu este de a domina sau de a apara, ci de a invata si de a intelege.

Cum poti deveni un ascultator mai bun

Imbunatateste-ti atitudinea – analizeaza-te, observa-ti atitudinea pe care o ai atunci cand asculti interlocutorul si fa tot posibilul pentru a iti imbunatati abilitatile.

Linisteste-ti mintea – o minte linistita permite ascultatorului sa acorde mai multa atentie spuselor interlocutorului. Este dificil sa fii un bun ascultator atunci cand mintea ta e distrasa de gandurile pe care le ai.

Renunta la prejudecati – cand esti in postura de interlocutor, e indicat sa renunti la prejudecati. Acestea iti afecteaza capacitatea de a fi un bun ascultator.

Citeste: CUM NE FACE SOCIETATEA MODERNA SA NE PIERDEM MINTILE

Asculta cu empatie – ascultand cu empatie, vei simti emotia interlocutorului, iar comunicarea va fi mai buna. Empatia conecteaza persoanele atat la nivel mental, cat si la nivel emotional.

Practica ascultarea activa – pentru a imbunatati comunicarea, e recomandat sa incerci sa practici ascultarea activa cat mai mult. In acest sens, respecta urmatoarele recomandari:

  • Fii prezent in timpul discutiei, mentine contactul vizual si acorda atentie expresiilor faciale ale interlocutorului
  • Incearca sa fii cat mai prietenos
  • Nu te concentra pe ceea ce urmeaza sa spui, ci mai degraba pe ceea ce spune cel cu care vorbesti
  • Nu iti intrerupe interlocutorul
  • Pune intrebari pentru a afla detalii
  • Acorda atentie limbajului trupului interlocutorului
  • Nu te comporta ca si cum stii ceea ce urmeaza sa spuna interlocutorul, nu ii anticipa cuvintele si nu ii continua propozitiile

Incepe Scoala de Toamna Hatha Yoga Seva – profita de ultimele locuri si inscrie-te prin mail traimis la adresa hathayogaseva@gmail.com. Mai multe informatii despre cursurile pentru incepatori, dar si despre cele pentru avansati, gasesti aici