Comisia Europeană scoate în evidență faptul că poluarea aerului cauzată de traficul auto este unul dintre principalii responsabili pentru toxicitatea aerului în Europa. Traficul auto generează peste 50% din emisiile cu oxizi de azot(NOx), arată statisticile publicate de Agenția Europeană a Mediului în 2018.
Emisiile NOx, generate în special de motoarele diesel, au fost clasificate de Agenția Internațională de Cercetare a Cancerului din cadrul Organizației Mondiale a Sănătății ca fiind carcinogene de grup 1, fiind una dintre cauzele principale ale cancerului pulmonar. De asemenea, mai multe studii au descoperit o asociere între expunerea la emisiile NOx și cancerul de vezică.
Un studiu realizat de cercetători germani ce au măsurat nivelul poluării cu NO2 pe 500 de străzi din Germania aratăcă impactul poluării auto este cel mai grav în cazul copiilor. NOx este emis de mașini aproape de nivelul solului și din această cauză afectează cel mai mult copiii. Aceștia respiră cu până la 37% mai multe particule cancerigene de NOx. La concluzii similare a ajuns un studiu britanic recent care a arătat că atunci când merg spre școală, copiii sunt expuși la niveluri considerabil mai ridicate de poluare.
Colegiul Regal al Medicilor din Marea Britanie a arătat că efectele poluării aerului sunt deosebit de grave în cazul nou-născuților și copiilor mici. Expunerea la particulele toxice generate de traficul auto afectează inima, plămânii și creierul copiilor, ducând la astm, alergii și funcționare cerebrală redusă. Poluarea aerului cauzată de traficul auto este în mod special dăunătoare fătului deoarece poate produce alergii și tulburări cardio-respiratorii la viitorul copil, arată un studiu american recent.
În cazul zonelor cu trafic auto intens, impatul nociv al poluării este imediat. Din cauză că poluarea aerului duce la scăderea funcției pulmonare, efectul benefic al mersului pe jos este anulat de o plimbare scurtă pe o stradă cu trafic aglomerat, arată un studiu realizat de Imperial College și Peking University. Mai mult, poluarea aerului are un impact negativ deosebit de dăunător pentru cei ce lucrează lângă un drum cu trafic aglomerat.
În cazul României, poluarea aerului este responsabilă pentru 25.400 de morți premature în fiecare an, arată un raport
publicat Agenția Europeană a Mediului din 2018. Iar situația este cea
mai îngrijorătoare în capitală: un bucureștean pierde în medie aproape 2
ani din viață din cauză că limitele de poluare stabilite de Organizața Mondială a Sănătății nu sunt respectate.