Consiliul municipal al orasului Barcelona și-a anunțat planurile de a transforma una din trei străzi din cartierul central Eixample în spații publice verzi, fără mașini, pentru a combate poluarea aerului, scrie dezeen.com.
Conform planului, 21 de străzi și 21 de intersecții rutiere vor fi transformate în mici parcuri și piețe publice, ceea ce va duce la apariția a 33,4 hectare de teren „unde pietonii și aerul curat sunt protagoniști”, potrivit Consiliului orașului Barcelona.
Transformarea, care se așteaptă să dureze 10 ani, este o încercare de a reduce poluarea excesivă în capitala catalană și de a face din ea un loc de viață mai sănătos, mai sigur și mai durabil.
Planurile se concentrează asupra districtului central Eixample
Planul central al Consiliului orașului Barcelona se concentrează pe străzile din Eixample, rețeaua de străzi care înconjoară inima medievală a Barcelonei, care au fost construite atunci când orașul trebuia să se extindă dincolo de centrul său zidit.
Eixample, cu blocurile sale octogonale caracteristice separate de bulevarde largi, a fost dezvoltat de urbanistul Ildefons Cerdà în secolul al XIX-lea, dar de atunci a devenit sufocat de mașini.
Potrivit consiliului, această zonă este prioritizată pentru transformare, deoarece „are un impact potențial foarte mare asupra restului orașului datorită densității populației și a nivelurilor ridicate de trafic și poluare”.
„Planul Cerdà a fost conceput pentru a moderniza Barcelona la sfârșitul secolului al XIX-lea și pentru a obține condiții mai bune de sănătate publică. În contextul actual, această zonă extinsă a orașului este din nou o oportunitate excelentă de a recupera acest spirit de transformare urbană și de a actualiza planul Cerda în secolul XXI”, a explicat Consiliul municipal al Barcelonei.
Schema este o extindere a master planului Superillas existent, care a fost realizat în 2016. Superillas, sau Superblocuri, sunt zone desemnate în Barcelona concepute pentru a reduce traficul și a maximiza spațiul public – abordând problema cronică a poluării orașului.
Până în prezent există șase Superillas, despre care Consiliul susține că au dus la o reducere de până la 33% a nivelurilor nocive de dioxid de azot, un gaz care se formează din emisiile provenite de la mașini.
În 2019, Barcelona a înregistrat depășiri ale nivelurilor de dioxid de azot peste limitele UE și ale Organizației Mondiale a Sănătății în tot orașul. Același raport a afirmat că Eixample a avut cele mai ridicate niveluri de poluare din toate districtele și a fost responsabil pentru 23% din decesele din zonă.
Una din trei străzi va fi transformată
Scopul Eixample este de a transforma una din trei dintre străzile sale în parcuri mici. Pe lângă cele 21 de noi piețe care vor fi realizate la intersecțiile rutiere, aceasta va oferi tuturor localnicilor spațiu în aer liber în condiții de siguranță, la 200 de metri de casele lor.
Pentru a compensa reducerea accesului rutier, consiliul a declarat că accesul la transportul public „va fi garantat” în întreaga zonă.
Se așteaptă ca lucrările să înceapă în 2022 la opt situri.